dinsdag 27 augustus 2013

Foodblogswap; Blueberry Muffins


Vorige keer sloeg ik een keertje over in verband met de vakantie maar deze keer deed ik weer mee aan de Foodblogswap! Het is een initiatief waarbij foodbloggers van elkaars blog bakken/koken. Deze maand mocht ik koken van de blog Brenda Kookt!. De recepten zijn toegankelijk en varieren van een lekker soepje met een belegd broodje tot een volwaardig 3-gangen diner en heerlijke zoete baksels. Ik vind het ook leuk dat de recepten op Brenda's blog worden afgewisseld met kooktips, reviews van kookboeken, restaurants en food gerelateerde evenementen. Brenda is een echte levensgenieter, haar favoriete quote? Life is short, eat dessert first! Neem eens een kijkje op haar blog!
Van alle heerlijke recepten koos ik voor deze Blueberry Muffins, daar had ik echt zin in! Het recept is gebaseerd op de muffins van Starbucks. Het is een makkelijk en simpel recept, je hebt geen mixer of iets dergelijks nodig. Wat deze muffins zo speciaal maakt is de heerlijke topping. Ik maakte 12 muffins, terwijl het eigenlijk een recept is voor 10 muffins, ik was zo enthousiast bezig met vormpjes vullen... Vandaar dat mijn muffins ze niet zo mooi gerezen zijn. Maar de smaak was er niet minder om, ze zijn heerlijk en nu heb ik een goed excuus om ze nog een keer te maken!

Blueberry Muffins
voor 10 muffins

210 gr bloem
150 gr kristalsuiker
snufje zout
2 theelepels bakpoeder
85 ml melk
85 ml zonnebloemolie
1 ei
150 gr blauwe bessen
voor de topping:
100 gr kristalsuiker
45 gr bloem
60 gr boter, op kamertemperatuur
snufje kaneel

Verwarm de oven voor op 200°C en zet de muffinvormpjes klaar in het muffinbakblik.

Roer de bloem, suiker, zout en bakpoeder door elkaar. Mix de olie, melk en het ei in een aparte kom. Voeg de mengsels bij elkaar en meng goed door, maar niet te lang. Roer als laatste de blauwe bessen er snel door.

Maak de topping door de roomboter te mengen met de suiker, bloem en kaneel. Doe dit met een vork tot er een soort kruimels ontstaan.

Vul de muffinvormpjes voor ongeveer 3/4 met het muffinbeslag, hiervoor kun je eventueel een ijslepel gebruiken. Bestrooi het beslag met de topping.

Bak de muffins ongeveer 25 minuten in de oven en laat ze afkoelen op een rooster.

Enjoy!




2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je deze hebt gemaakt Anneke. Ze zijn echt lekker hé? Jammer dat ze niet zo mooi gerezen zijn, maar dat gaat de volgende keer vast goed komen. Gelukkig was de smaak er niet minder om :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze waren echt heerlijk! Ga ze zeker vaker maken en dan 10 mooie hoge muffins ;-)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...