woensdag 23 oktober 2013

Caesar salade met krokante kip


De caesar salade stond al een lange tijd op mijn to-cook lijstje, het is een van mijn favoriete lunchgerechten voor in het weekend. In Foodies magazine kwam ik een recept tegen voor een caesar salade, dit recept heb ik als basis gebruikt. Want een caesar salade is voor mij niet compleet zonder krokante kip en parmezaanse kaas. Deze laatste staat helaas niet op de foto, ik was vergeten de geraspte parmezaanse kaas erover te strooien. Toen ik erachter kwam had ik al een paar happen genomen, dus op de foto moet je de parmezaanse kaas er maar bij denken... :)
Veel mensen denken dat deze klassieke salade iets te maken heeft met Julius Caesar, maar dat klopt niet. Chef kok Caesar Cardini heeft de salade naar zichzelf vernoemd. In zijn salade werd geen ansjovis gebruikt, terwijl je bijna nergens een caesar salade kunt bestellen zonder ansjovis. Maar heel blij maak je mij daar niet mee, dus ik gebruik net als Ceasar geen ansjovis. Ga jij deze heerlijke caesar salade met krokante kip uitproberen?


Caesar salade met krokante kip
voor 2 personen

2 little gems
1 kipfilet
1 sneetje witbrood
3 eieren
2 tenen knoflook, fijngehakt
3 eetlepels paneermeel
parmezaanse kaas, naar smaak
halve theelepel mosterd
2 eetlepels worcestershiresaus 
olijfolie
zeezout
peper

Snijd de onderkant van de little gems en haal de blaadjes los van elkaar, was de sla en laat goed uitlekken of dep eventueel droog met wat keukenpapier.

Snijd het brood in blokjes. Verhit een beetje olijfolie in een pan en bak een half teentje fijngehakte knoflook samen met de blokjes brood goudbruin. Laat uitlekken op keukenpapier en bestrooi met een beetje zout.

Kook twee eieren. Laat ze daarna schrikken onder koud stromend water.

Kluts het overgebleven ei in een kommetje. In een ander kommetje meng je het paneermeel met een fijngehakt teentje knoflook, zout en peper. Snijd de kipfilet in reepjes. Haal de kip eerst door het ei en vervolgens door het paneermeelmengsel. Verhit een scheut olijfolie in een pan en bak hierin de kip in ongeveer 6 minuten gaar. Laat uitlekken op keukenpapier.

Meng de overige knoflook met de mosterd, worcestershiresaus, wat peper en 4 eetlepels olijfolie. Klop goed door tot elkaar met een garde.

Meng de dressing door de little gem blaadjes en leg deze op een bord. Pel de eieren en snijd ze in partjes. Verdeel de partjes ei, de kip en de croutons over de sla. 

Schaaf wat parmezaanse kaas met een kaasschaaf en strooi over de salade.

Geniet ervan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...