vrijdag 28 februari 2014

Foodblogswap; Citroencake



Vorige maand had ik de inschrijving gemist, dus het is alweer een tijdje geleden, hoog tijd voor een nieuwe foodblogswap dus! Deze keer mocht ik koken van de blog Eten maken van Sophie. Op deze blog vind je veel vegetarische recepten maar ook veel lekkere taarten en cakes. Neem zeker eens een kijkje!
Deze citroencake viel mij meteen op, die ga ik maken! De cake is makkelijk te maken en de structuur van de cake is perfect. Mooi vochtig, goed gaar en de citroensmaak is duidelijk aanwezig maar niet overheersend. De cake is niet heel zoet maar dat vonden mijn testpanel en ik juist lekker zo. Een echte aanrader! Bedankt voor het recept Sophie, ik ga de cake zeker vaker maken!

Citroencake


2 eieren
200 gr suiker
100 gr boter
250 gr speltbloem (patentbloem kan ook)
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel baking soda (zuiveringszout, te koop bij de apotheek)
200 ml magere kwark
schil en sap van 1 biologische citroen
poedersuiker

Vet een 24 cm springvorm in en klop uit met een beetje bloem.

Verwarm de oven voor op 175

Smelt de boter in een pannetje. Zet het vuur uit voor alle boter gesmolten is en zwenk de pan tot alle boter gesmolten is. Zo zorg je dat de boter niet te warm wordt.

Klop de eieren met de helft van de suiker los met een garde.

Weeg de droge ingrediënten af; bloem, bakpoeder, baking soda en de andere helft van de suiker.

Roer de kwark los en roer er het citroenrasp en schil doorheen, de gesmolten boter en de eieren.

Meng de natte en droge ingrediënten. Meng het kort door elkaar zodat je nogal een vast beslag krijgt.

Vul de vorm met het beslag en strijk de bovenkant glad. Bak de cake in de voorverwarmde oven tot de taart stevig aanvoelt en een satéprikker er droog uitkomt. Dit duurt z'n 30-40 minuten.

Haal de cake zo snel mogelijk uit de springvorm en bestrooi de cake als hij nog warm is met een laag poedersuiker.

Enjoy!



3 opmerkingen:

  1. Oh lekker Anneke, dat ziet er goed uit. Ik krijg meteen zin om hem weer te maken. Ooit was het recept waar ik mee begon voordat ik ging verbouwen met creme fraiche, dus 35% vet. Via Turkse yoghurt 10% en Franse kwark 3,2% was ik al afgezakt, maar inderdaad, dan moet het met magere kwark ook kunnen. Het blijft leuk om te sleutelen aan dit soort recepten. Hoe magerder de kwark, des te grotere punten kan je snijden.
    Bedankt voor je mooie uitvoering!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je berichtje Sophie! Ik heb eigenlijk ook wel weer zin in een stukje, helaas is de cake al op...snel weer maken dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. yep ik heb hem ook gemaakt en hij viel heel goed in de smaak bij iedereen...die houden we erin! ;) Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...