woensdag 11 maart 2015

Bloemkool uit de oven met dadels, pijnboompitten en rozemarijn


Op de markt koop ik vaak Medjool dadels, deze grote en vlezige dadels vind ik het lekkerst. Ik eet ze als tussendoortje, gebruik ze bij gezonde baksels, doe ze in een smoothie of bijvoorbeeld een salade. Op Pinterest kwam ik de combinatie van bloemkool met dadels tegen, dat leek me heerlijk! De bloemkool heb ik in de oven geroosterd, veel lekkerder dan de bloemkool koken. Door de bloemkool in de oven te bereiden behoudt de groenten z'n bite en de smaak wordt een beetje nootachtig. Samen met de zoete dadels, de geurige rozemarijn en de geroosterde pijnboompitten smaakt de geroosterde bloemkool verschrikkelijk lekker!
Bloemkool uit de oven met dadels, pijnboompitten en rozemarijn
bijgerecht voor 4 personen


1 grote bloemkool
5 medjool dadels
4 eetlepels pijnboompitten
2 takjes rozemarijn
1 teen knoflook
olijfolie
zeezout
peper

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snijd de bladeren van de bloemkool en verdeel in vieren. Snijd vervolgens plakken van ongeveer 1cm dik. 

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Leg hierop de plakken bloemkool. Ris de rozemarijn van de takjes en hak fijn. Verdeel de kruiden over de bloemkool en kruid ook met zeezout en peper. Besprenkel alles met olijfolie en bak de bloemkool in de oven voor 30-40 minuten.

Ontpit de dadels en snijd in stukjes. Pel en snipper de knoflook.

Verhit een klein scheutje olijfolie in een koekenpan. Bak hierin de dadels, knoflook en pijnboompitten een paar minuten tot de pijnboompitten goudbruin zijn.

Haal de bloemkool uit de oven. De plakken vallen vanzelf in kleinere stukken. Doe de bloemkool in een schaal en voeg het dadelmengsel toe. Besprenkel met een goede scheut olijfolie en meng alles door elkaar.

Enjoy!


LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...