zondag 26 april 2015

Zelfgemaakte tonijnsalade



Doordeweeks eet ik eigenlijk nooit brood, maar ik het weekend eet ik weleens een broodje. En dan maak ik er graag ook een feestje van! Zo maakte ik laatst deze heerlijke zelfgemaakte tonijnsalade. Veel lekkerder en gezonder dan de supermarkt salades die veel mayonaise bevatten. Ik koos ervoor om de salade lekker smeuïg te maken met Griekse yoghurt en avocado. 

Avocado is een vette vrucht, dit schrikt veel mensen af. Een halve avocado bevat z'n 175 kilocalorieën, maar deze vetten zijn wel heel gezond. Het zijn enkelvoudig onverzadigde vetten die bijvoorbeeld goed zijn om je slechte cholesterol te helpen verlagen. Daarnaast zitten avocado's vol met vezels, vitamines en mineralen. De vitamine A uit avocado's is heel goed voor je huid, haar, botten en je immuunsysteem. Laat je dus vooral niet afschrikken en leg eens wat vaker avocado's in je winkelmandje!

Het recept is goed voor het beleggen van z'n 4 tot 5 broodjes. Ik kocht bij La Place heerlijke focaccia's, misschien had je ze al herkent op de foto helemaal bovenaan. Deze vind ik echt super lekker! Maar de tonijnsalade is natuurlijk ook super lekker bij de borrel, op een toastje of stokbroodje. Of een gezondere optie; op een plakje komkommer!


Zelfgemaakte tonijnsalade

1 blikje tonijn op water
1 rijpe avocado
1 eetlepel kappertjes
+/- 8 groene olijven
+/- 8 semi zongedroogde tomaatjes
1 flinke eetlepel Griekse yoghurt
1 eetlepel citroensap
1 sjalot
1 teen knoflook
zeezout
peper

Prak het vruchtvlees van de avocado met een vork fijn in een grote kom. Besprenkel de avocado met citroensap. Laat de tonijn uit blik goed uitlekken en voeg de tonijn toe aan de avocado.

Snijd de olijven, zongedroogde tomaatjes en kappertjes fijn. Pel en snipper het sjalotje. Voeg de ingredienten toe aan de kom met het avocado-tonijn mengsel. Pers boven de kom de teen knoflook. 

Voeg de Griekse yoghurt toe en meng de tonijnsalade goed door elkaar. Breng op smaak met zout en peper. Voeg eventueel nog wat citroensap toe.

Enjoy!



LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!


1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...