zondag 7 juni 2015

Courgetti salade met nectarine en prosciutto






Deze simpele salade is een groot plezier voor de smaakpapillen. De basis van deze salade is lekkere frisse courgetti, zeg maar rauwe spaghetti van courgette. De combinatie met de fris zoete nectarine, zoute prosciutto en romige ricotta is om je vingers erbij op te eten. De geroosterde pijnboompitten geven de salade een lekkere bite.


Voorheen maakte ik courgetti altijd met een juliennesnijder, maar voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn oma een spiraalsnijder. Een ideaal apparaatje waar je mooie lange slierten uit een stuk mee kunt maken. De spiraalsnijder is ook heel simpel in gebruik, een echte aanrader! 


Een salade wordt al een stuk interessanter als je hem mooi presenteert. Kies een mooi bord en verdeel de ingredienten op een mooie manier. Met de ricotta in dit recept wilde ik ook iets speciaals doen, daarom maakte ik quenelles van de ricotta. Dat ziet er toch leuker uit dan een paar schepjes ricotta op je bord. Je maakt quenelles met behulp van twee lepels, hierdoor krijg je een mooie rond ovale vorm. In dit filmpje zie je hoe je mooie quenelles maakt.


Courgetti salade met nectarine en prosciutto
voor 2 personen

1 courgette
2 nectarines
80 gr prosciutto
250 gr ricotta
handje pijnboompitten
handje verse basilicumblaadjes
olijfolie
peper
zeezout


Snijd met behulp van een julienne- of spiraalsnijder courgetti van de courgette en verdeel deze over de borden.

Rooster de pijnboompitten in een droge pan.

Snijd de nectarines in partjes en verdeel deze over de courgetti. Maak met twee lepels quenelles van de ricotta en leg deze op de salade. Verdeel stukjes prosciutto en verse basilicumblaadjes over de salade en bestrooi met de pijnboompitten.

Breng de salade op smaak met peper, zeezout en een scheut lekkere olijfolie.


Enjoy!


LIKE Mijn Kookavonturen op Facebook en blijf op de hoogte van nieuwe recepten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...